hejamy.blogg.se

My och alla vi andra.

Hon ser ut som ett monster

Kategori: Inuti, My

I helgen kom den, den första dåliga kommentaren om Mys utseende från ett annat barn riktat till/om My. 
Barnet var 6 år gammalt och hen och hens syskon hade kommit och pratat med oss en stund när vi var på bibloteket. Plötsligt ser jag hur 6-åringen tar upp sina fingrar och gör ena ögat till lite smalare, drar ner underögonlocken och gör en grimas. Sen säger hen "va konstig hon ser ut" och syftar på My. Sen gör hen det ena ögat ännu mindre och säger "hon ser konstig ut, lixom sähär" och gör smala-ögat-grimasen. var på jag chockat svara att "hon ser ut som hon gör". 6-åringen flinar: "hon är ful. Hon ser ut som ett monster." 

VAD SVARAR EN PÅ DET???

Jag sa stilla igen att "hon ser ut som hon gör. Jag håller inte med dig". Sen gick ungen. Jag kännde mig asförbannad. Ville på riktit typ slå hen? Eller hålla upp händerna som en spegel och gasta "MEN DU DÅÅÅ!" Men det gjorde jag ju såklart inte.
 
Det gjorde ont i mig att höra det. För det var fösta gången någon inte sa att My är söt. Nu menar jag inte att folk i tid och otid talar om att vår unge är söt, det är inte det som är det viktiga, utan detta barn är den första som talar om för oss att hen tycker att hon är något annat än söt. Eventuellt andra som hållt med henom har varit tysta om det innan. Därför gjorde det ont.  Och det gjorde ont att känna att jag typ ville slå den andra ungen, vem är jag? 
 
Kommentaren gjorde mig illa till mods faktiskt, även om den som uttalade den bara var sex år. Jag tänkte "tycker andra såhär"? "Är det såhär de kommer göra och säga när My börjar på förskolan?" "Ser hon ut som ett monster som jag inte kan se pga förblindad av kärlek?" Samtidigt som jag kände att NEJ. Denna källa var inte korrekt. 

hur som, något senare kom barnet tillbaka för att leta efter sitt syskon och mamma som hade gått till någon annan hylla på bibblan, "var är mitt syskon, var är mamma?" sa 6 åringen med gråt i halsen. Jag ville skrika "Skyll dig själv så går det när en är ELAK". Men gjorde såklart inte det heller, istället fick Roger följa med och leta efter den borttappade familjen som snart var återfunnen. 
Synden straffar sig själv osv. Barnet gjorde mig ledsen och jag är glad att My inte förstod vad hen sa utan fortsatte att studera böcker och åla runt. Men en dag kommer hon förstå. Jag undrar vad jag ska lära henne att svara? 

Sen tänkte jag också på varför den där 6 åringen sa sådär när hens syskon sa tvärt om.. Och så kom jag fram till att hen själv säkrt fått höra det. Och det var också så himla sorligt. Kan barn bara få se ut ifred tack. 

KOMMENTARER:

  • följare säger:
    2015-05-12 | 10:21:30

    Åh det gör ont att läsa och förstås ändå ondare i dig och ditt mamma hjärta..Jag tänker att vi vuxna på något sätt sätter en mall för hur man ska se ut, och tyvärr så skall man som barn se söt ut..eller det är inte ngt fel i det att man tycker så, men jag läste nyligen också om hur ofta man säger så till flickor, men pojkar får höra att de är duktiga som kan saker, flickor är söta..Det gäller att vi får kommande generationer att mäta/möta människor på annat sätt än bara genom utseende. Se bortom det. Min mamma var synskadad och kunde inte se människors ansikten, inte hudfärg heller. Det fick henne att 'se' människor på annat sätt. Och jag tycker att vi borde göra så mer, inte fastna vid ytan utan det som finns under skalet. Det är ju det som är själva personen. Kram på er! My verkar vara en härlig unge!!

    Svar: Tack för din kommentar!Och visst är det så som du säger, att vi har skapat en värld där det "barn ska se söt ut"(och inte bara barn egentligen..) och det är ju helt galet eftersom en verkligen inte kan göra något åt hur en ser ut (nå ja..) och framförallt blir det problematiskt eftersom det är som du säger, flickor ska va fina att titta på medan pojkar ska vara duktiga på något.

    Jag för min del strävar inte efter att plocka söt-poäng för Mys del, jag ser hellre att hon slipper höra något om sitt utseende och istället lyfts för sina egenskaper! Typ hellre snäll än vacker. Men det är ju svårt i en värld av utseenden. tyvärr!
    Och just därför gör det ju extra ont när ett barn säger till ett annat att det barnet inte "passar in" genom att se annorlunda ut. Det är så fel! Och jag håller verkligen med om att vi måste hjälpas åt att styra våra barn (och oss själva) bort från uteseendefixeringen och istället mötas på andra plan. Det blir mycket jobb, men det måste göras :)
    Jag tror att många skulle "behöva och må bra av" att få vara lite blinda ett tag, det kanske är det som ska till för att våga se vad som finns under ytan.
    Kram
    Anna-Maja

  • Anna säger:
    2015-05-25 | 21:18:46

    Men, hon ser ju inte ut som andra barn. Hade du trott att ingen någonsin skulle säga något och då barn i synnerhet. Jag vet inte hur det varit om My varit en pojke, men ett onormalt utseende är något som fångar uppmärksamhet och My ser onormal ut, hon är inte som alla andra. Det kommer hon och ni att få lida för vare sig ni vill eller inte. Det är bara att gilla läget.

    Svar: Hej. Du har fått ett eget inlägg.

    http://hejamy.blogg.se/2015/may/jag-fick-en-kommentar.html
    Anna-Maja

Kommentera inlägget här: